Tannkjøttssykom

Tannkjøttssykdommer gir vanligvis ikke smerter og det er vanskelig å oppdage på egenhånd. Sykdomstegn kan være at det blør i tannkjøttet når du pusser tennene og at du har kanskje litt dårlig ånde. Årsaken til slik en betennelse er ofte tannsten og enhver av oss har tannstein, men noen har mer enn andre. Hvis man ikke fjerner tannsten oppstår det ofte en betennelse under tannkjøttet og denne kan etterhvert utvide seg og ramme festeapparatet rundt tennene. Da kaller man det for periodontitt eller pyrea.

Ofte ligger tannkjøttssykdommer i familien, men det er også andere komponenter som kan spille inn – for eksempel den daglige munnhygienen, stress, røyking og diabetes.
En betennelse i tannkjøttet kan behandles forholdsvis enkelt, men kjevebeinet som har gått tapt pga periodontitt vokser ikke igjen. Terapien her er å stoppe sykdommen og prøve å holde tilstanden som den er per i dag.
Med hjelp av bedøvelse er en tannkjøttbehandling smertefritt og vi har de beste hjelpemidlene for å bevare tennene dine lengst mulig.

Når man ikke pusser grundig nok blir belegg (=plakk) liggende rundt tenner og irriterer tannkjøttet. Etter flere dager blir belegg til tannsten. Det fører til blødning i tannkjøttet og ikke minst ubehaget. Når tannlegen eller tannpleieren fjerner tannstenen så forsvinner som regel blødningen og irritasjonen i tannkjøttet fullstendig.

Hvis man ikke fjerner tannsten (eller har f.eks arvelig disposisjon til det) kan betennelse utvide seg og ramme festeapparatet rundt tenner. Da kaller man det for periodontitt eller pyrea. Bakterieflora i munnen spiller også inn, derfor er den arvelige komponenten stor her, men også røyking har en svært ugunstig effekt på festeapparatet rundt tenner. Kjevebeinet som har gått tapt pga periodontitt vokser ikke igjen men terapien er å stoppe sykdommen og prøve å holde tilstanden som den er per i dag. Vi finner de beste hjelpemidlene som passer akkurat deg og dine tenner for å bevare dem lengst mulig.